Padomi, kā izvairīties no ātro uzkodu iegādes un pārāk intensīvas ēšanas

Enerģiskie bērni un pusaudži steidzas pie ledusskapjiem starp ēdienreizēm, un viņi niekojas ar uzkodām vairāk nekā viņu priekšgājēji, kā arī veikalu plauktos cenšas atrast dažādus našķus, no kuriem tad vecākiem jācenšas atrunā

Saskaņā ar pētījumu, kas veikts trijos valstu apsekojumos, 1970. gados apmēram 80% bērnu katru dienu ēda uzkodas un tagad to dara vairāk nekā 90% bērnu. Un pēdējo 20 gadu laikā uzkodu skaits, ko bērni ēd dienā, ir palielinājies par 32%. Sliktākais ir tas, ka viņi izvēlas pārtikas produktus ar augstu tauku saturu un cukuru, kas ir pārbagāti ar kalorijām, saka uztura eksperts un pētījuma autors Barijs M. Popkins (Barry M. Popkin), zinātņu doktors. Un šis uzkodu uzbrukumu pieaugums, iespējams, veicina bērnu aptaukošanās straujo pieaugumu un ar to saistītajām komplikācijām.

Papildus tam ir jāpiemin tas, ka 70. gadu uzkodās bija mazāk kaloriju nekā mūsdienās. Faktiski ikdienas uzkodām iegūto kaloriju daudzums pētītajos gados ir palielinājies par 30%. Un, salīdzinot ar regulārām ēdienreizēm, uzkodas nodrošināja mazāk kalcija, kas bērniem ir nepieciešams veselīga kaula veidošanai, un vairāk enerģijas no taukiem. Rezultāti, kas publicēti žurnālā “The Journal of Pediatrics”, ietver datus par uzkodām no vairāk nekā 21 000 bērnu vecumā no 2 līdz 18 gadiem, kas savākti 1977.-1978, 1989.-1991. un 1994.-1996. gadā.

Popkins, Ziemeļkarolīnas universitātes Čapelhilā uztura profesors, nav pārliecināts, kāpēc bērni mūsdienās ē vairāk uzkodas vairāk nekā agrāk, taču viņam ir dažas idejas. “Pārtika ir pieejama mājās, bērni lielu daļu laika skatās televizoru un ēd, un vecāki neierobežo iespējas. Ja bērni spēlējas ārpus mājas, viņiem ir mazāk iespēju lietot uzkodas, bet pasīvās aktivitātes, šķiet, veicina uzkodu ēšanu.” Arī fakts, ka mammas un tēti bieži strādā ārpus mājas, var likt viņiem biežāk iegādāties uzkodas, pārstrādātus pārtikas produktus, spekulē Popkins. Viņš saka, ka vairāk nekā divas trešdaļas no visām uzkodām nāk no mājām. “Neliela daļa nāk no skolām. Lai gan sabiedrības veselības joma uztraucas par tirdzniecības automātiem skolās, jo īpaši par cukurotu dzērienu tirdzniecību, mēs nezinām, cik tas vispār ir svarīgi šobrīd,” viņš saka beste stoomgenerator.

Kas jādara vecākiem?

Sākumā iegādājieties augļus un dārzeņus, pienu ar zemu tauku saturu un citas veselīgas uzkodas, Popkins saka, ka ja jūs nepirksiet bērniem čipsus, bērni tos neēdīs,” viņš saka. “Ja mājās ir gan labas, gan sliktas uzkodas, bērns izvēlas sliktās. Mums ir jāsamazina iespējas, kad viņi var izvēlēties mazāk veselīgas iespējas.”

“Jums ir jānodrošina, ka ir pieejami daudz augļu un dārzeņu”, saka Džefs Hampls (Jeff Hampl), zinātņu oktors, Amerikas Dietologu asociācijas pārstāvis un uztura profesors Arizonas štata Mesā.

Pāris piemēri, ko jums vajadzētu iegādāties, lai regulāri uzglabātu svaigu ledusskapī ir burkāni, selerijas, siers ar zemu tauku saturu un jogurts ar zemu tauku saturu. Ja bērni vēlas sausas uzkodas, jūs varat iegādāties batoniņus ar zemu tauku saturu un citus beztauku vai zemu tauku gabaliņus. Skolas dienās bērni parasti ir ārpus mājas līdz apmēram plkst. 15:00, tāpēc viņiem var būt uzkodas pirms vakariņām un dažreiz arī pēc vakariņām. Brīvdienās viņi var ēst uzkodas vienu vai divas reizes dienas laikā. Jums ir jāizvēlas veselu pārtiku, kas ir pieejama arī kā uzkodas nevis pārstrādāta pārtika. Kā arī jūs vienmēr varat pagatavot veselīgas alternatīvas, taču pareizā izvēle ir jāpieņem jau atrodoties veikalā.