Veselība pavasarī

Pavasarī sāk mosties daba un mums liekas, ka arī cilvēkiem, šajā gadalaikā vajadzētu atmosties un atplaukt. Bet, līdz ar pavasara iestāšanos, daudziem, nez no kurienes uzrodas depresija, saaukstēšanās slimības, bezmiegs, sāpes kuņģī…

Izrādās, ka pie vainas ir slimību saasinājumi, kuri uzrodas tieši pavasarī.

Daudzi uzskata, ka cilvēki paši ir izdomājuši pavasara depresiju, ko nevar teikt par slimību pavasara saasinājumiem, jo tie patiešām eksistē un nav nekāds mīts. Pat pilnīgi veseli cilvēki, starpsezonas laikā var just diskomfortu, it īpaši tad, ja viņiem ir jūtīga psihe. Pavasarī, dabā iestājas atmošanās, bet cilvēks pavasarī, tieši otrādi, sāk just visādas kaites.

Pāreja no ziemas uz vasaru
Cilvēka organisms ir tā iekārtots, ka samērā asi reaģē uz gadalaiku maiņu, it īpaši tas attiecas uz pavasara periodu. Tātad, kas notiek pavasarī – cilvēkus sāk mocīt depresija, viņi nevar aizmigt, jūt nogurumu, bieži vien viņiem piemetas saaukstēšanās slimības, uz darbu iet negribas…Viens no galvenajiem, šo sajūtu cēloņiem ir pāreja no ziemas uz vasaru. Šajā gadalaikā, bieži vien mainās atmosfēras spiediens un tas, savukārt, ietekmē arteriālo spiedienu. Šī iemesla dēļ, cilvēkiem var vērot krasu garastāvokļa maiņu.

Pavasaris ir ļoti nepastāvīgs gadalaiks, saulainu laiku, vienā brīdī var nomainīt lietus piles, sniegs, vējš, apmākušās debesis. Šie iemesli, var ļoti stipri iespaidot cilvēka psihi un visvairāk tas ir jūtams martā. Visgrūtāk, pārkārtoties no ziemas perioda uz vasaras periodu ir padzīvojušiem cilvēkiem.

Te vajadzētu ņemt vērā, vienu, no psiholoģiskā skatu punkta, svarīgu momentu. Ziemas laikā cilvēki maz kustas, aukstā laikā, savu brīvo laiku viņi pavada mājās – siltumā, tāpēc, ilgajā ziemas periodā sakrājas nogurums. Pavasarī, mēs tik tiešām esam priecīgi un pat visparastākā pastaiga var mums sniegt lielu gandarījumu. Pavasaris ir arī vasarnīcu sezonas sākums, kuru tik ļoti mīl un ar nepacietību gaida daudzi pilsētnieki. Bet, arī tas, bieži vien nepasargā cilvēkus no depresijas.

Kāpēc pavasarī pasliktinās veselība?

  • Organismam trūkst resursu. Ziemas laikā izsīkst vitamīnu un minerālvielu krājumi, kurus organisms bija sakrājis, bet kompensēt tos pagaidām nav ar ko. Tāpēc pazeminās imunitāte un uzrodas nespēka sajūta.
  • Kustību trūkums. Tāpēc, ka cilvēki ziemas laikā maz kustas, viņi pavasarī sāk just nogurumu, sāpes locītavās un muskuļos, apātiju.
  • Saules aktivitāte. Pavasarī pastiprinās saules radiācija, tāpēc cilvēkiem palielinās emocionālā uzbudināmība, līdz ar to daudz asāk tiek uztvertas ģimenes un darba problēmas.
  • Atmosfēras spiediena svārstības. Atmosfēras spiediena svārstības var veicināt pašsajūtas pasliktināšanos, var sākties biežas galvassāpes, hipotonija un hipertonija.
  • Nestabili laika apstākļi. Biežo laika apstākļu mainīguma dēļ, cilvēki, bieži vien saslimst ar saaukstēšanās slimībām.
  • Vitamīnu trūkums. Avitaminozes pazīmes: pārgurums, miegainība, darbaspēju pazemināšanās, krasa garastāvokļa maiņa.

Kā sevi pasargāt pavasarī?
Pavasarī aktivizējas daudz vīrusu, kuriem patīk siltums un mitrums. Lai izvairītos no inficēšanās, pavasarī, it īpaši mitrā laikā, vajag pēc iespējas biežāk mazgāt rokas.

Ziemas laikā, novājinātais organisms, nespēj pielāgoties krasajai temperatūras maiņai. Lai organismam palīdzētu, parūpējieties par mērenu fizisko slodzi un lietojiet vitamīnus.

Atmosfēras svārstību dēļ, pavasarī, bieži vien diskomforta sajūtu izjūt sirds slimnieki, tāpēc viņiem būtu ieteicams vienmēr ņemt līdzi aspirīnu vai arī zāles, kuras ir izrakstījis ārsts.

Hipertoniķi ir ļoti jūtīgi pret magnētiskajam vētrām, tāpēc viņiem vienmēr vajag līdzi ņemt zāles un lietot tos pie pirmajām slimības pazīmēm.

Kā pavasaris iespaido bērnu veselību

Ir atnācis ilgi gaidītais pavasaris, pastaigu laiks ar katru dienu palielinās, siltās ziemas jakas jau tika nomainītas pret daudz plānākam pavasara jakām. Bet, šajā laikā vajadzētu atcerēties, ka ziemas mēnešu laikā, mūsu organisms ir saskāries ar lielu daudzumu stresu, vitamīnu trūkumu, svaiga gaisa un gaismas trūkumu. Tas nozīmē, ka pavasarī, mēs savu organismu atkal pakļaujam lieliem pārbaudījumiem un pirmām kārtām, tas skar mūsu bērnus.

Bērnu imunitāte ir ļoti uzņēmīgā pret ārējās vides, ēšanas režīma un dienas kārtības izmaiņām. Lai izvairītos no saslimšanām pavasarī, vajag kārtīgi rūpēties par bērnu veselību.

Dienas režīms
Šis padoms būs aktuāls skolniekiem, kuri jau ir nomācījušies pusi mācību gada, ir bijuši spiesti ziemas vakaros saīsināt savu atrašanās laiku svaigā gaisā un kops Jaunā gada nav bijuši brīvlaikā. Viņu organismā ir sakrājies nogurums, kurš negatīvi ietekmē imunitāti, turklāt, tagad ir parādījies daudz kārdinājumu, kuri vilina vēlāk iet gulēt.

Ja jūs gribat pavadīt šo pavasari bez slimības lapām, tad atcerieties, bērniem obligāti vajag ievērot dienas režīmu. Šīs noteikums ir galvenā veselība ķīla.

Bērnam ir svarīgas ne tikai mācības, pulciņi, grāmatas, datorspēles un citas nodarbes, bet arī pilnvērtīga atpūta. Izkontrolēt šo situāciju, var tikai vecāki.

Uzmanīgi sekojiet līdzi bērna apģērbam
Ja mamma vai tētis jau stigā bez cepures, tad bērnam būs ļoti grūti paskaidrot, kāpēc viņam vēl joprojām ir nepieciešama cepure. Plus desmit grādi aiz loga vēl nenozīmē, ka var aizmirst par silto apģērbu, siltajiem apaviem, šalli un cimdiem.

Pavasarī laiks ir ļoti viltīgs, siltā saulītē iet roku rokā ar auksto vēju un ar vēl nesasilušo zemi. Šobrīd nav piemērotākais brīdis uzsākt norūdīšanos – steidzami uzvilkt plānas drēbes un atteikties no cepures, šalles un cimdiem.

Šajā laikā periodā ir sastopama arī otra galējība – pārkaršana. Pārkarsis, satuntuļots bērns riskē saslimt jau pie pirmās nopietnās, aukstā vēja brāzmas.

Sameklēt zelta vidusceļu nav vienkārši, bet mēs jums siti iesakām, nekādā gadījumā neatteikties no cepurēm un šallēm, kā arī sekot līdzi tam, kādus apavus velk bērns.

Pastaigas svaigā gaisā
Ar katru dienu, dienas paliek garākas un garākas, un noturēties pretī vakara pastaigai, paliek aizvien sarežģītāk. Bērna organisms ar lielu sajūsmu uztvers laukā pavadīto laiku, it īpaši, ja tas ir saistīts ar aktīvām spēlēm.

Laukā, bērns elpo ne tikai svaigu gaisu, bet arī uzņem d vitamīnu, kura krājumi pa ziemu ir manāmi samazinājušies.

Bet, lai arī cik vilinošas liekas pavasara pastaigas, pierast pie tām vajag pakāpeniski – katru dienu pastaigas laiku pagarināt par 10 minūtēm.

Vitamīni un minerālvielas
Ziema ir pamatīgi samazinājusi vitamīnu un minerālvielu krājumus, tāpēc, nogurušajam bērna organismam ir vajadzīga palīdzība. Pakonsultējieties ar pediatru , kādi vitamīni un minerālvielas ir nepieciešamas jūsu bērnam.

Sabalansēts ēdiens
Šajā laikā pret bērna uzturu vajag izturēties maksimāli nopietni un raudzīties, lai bērns saņem pilnvērtīgu ēdienu, kas veicina viņa augšanu un attīstību.

Norūdīšanās un sports
Pavasara sākums ir piemērots laiks ieviest savā dzīvē kaut ko jaunu, piemēram, sākt pieradināt bērnu pie fiziskām aktivitātēm un norūdīšanās. Galvenais – nesteidzieties, auksta ūdens šalts var uz visu mūžu iznīcināt vēlēšanos norūdīties!

Kā mēs varam palīdzēt savai veselībai vasarā

Lai ziemas laikā nekļūtu par slimību ķīlnieku, par savu veselību, vajag sākt rūpēties jau vasarā. Par jūsu sabiedrotajiem, šajā jautājumā, var kļūt svaigais gaiss, saule, ūdens, kā arī svaigās ogas, augļi un dārzeņi.

Saules vannas
Saules vannas piešķirs jūsu ādai ne tikai skaistu toni, bet arī uzlabos jūsu imunitāti, garastāvokli un ādas stāvokli. Pateicoties saules vannām, mūsu organismā izstrādājas, tik ļoti nepieciešamais D vitamīns. Bet, neskatoties uz saules vannu lietderīgumu, jums vajag atcerēties arī par drošību, tāpēc sauļoties vislabāk ir līdz plskt.11 un pēc plkst. 16. Atcerieties par pret apdegumu krēmu un par cepuri vai lakatu sauļošanās laikā.

Pastaigas basām kājām
Vācu fizioterapeits Sebastjans Kneips ir teicis: “Katrs solis, ko jūs veicat basām kājām, pagarina jūsu mūžu par 1 minūti”. Viņai ir taisnība. Staigāšana basām kājām palīdz norūdīties, dod spēkus, nostiprina imunitāti, samazina risku saslimt ar saaukstēšanās slimībām, normalizē asinsspiedienu, novērš sirds – asinsvadu sistēmas saslimšanas.
Staigāšana basām kājām, palīdz atbrīvoties no plakanās pēdas un citiem ortopēdiskajiem traucējumiem. Vasara ir vislabākais laiks, sākt staigāt basām kājām.

Aktīvs dzīvesveids
Vasara ir vislabākais laiks fiziskām aktivitātēm, jo tās var veikt svaigā gaisā. Piemēram, sāciet katru rītu ar neilgu skrējienu, pēc iespējas vairāk pastaigājieties un brauciet ar velosipēdu.

Apgūstiet nūjošanas pamatus – tā ir vienkārša, bet ļoti efektīva nodarbošanās. Ja jūs nodarbojieties ar jogu, tad pacentieties vingrinājumus izpildīt svaigā gaisā.

Ja jums ir bērni, tad iesaistieties fiziskās aktivitātēs kopā ar viņiem, spēlējiet futbolu, basketbolu, tenisu, utt., kopā ar viņiem.

Antistress
Stress ir mūsu ikdienas sastāvdaļa. Izraisīt stipru nemieru var gan nopietnas nepatikšanas, gan niecīgi sīkumi. Tāpēc, ikdienas dzīvē, vajag izmantot vienkāršus, bet efektīvus līdzekļus cīņai pret stresu.

Viens no visefektīvākajiem līdzekļiem – pastaigas svaigā gaisā. Tās atbrīvo no negatīvām domām, stimulē serotonīna un endorfīna – hormonu, kuri atbild par labu garastāvokli, izstrādi. Tāpēc, pēc iespējas vairāk staigājiet kājām, uzturieties parkā vismaz 20 – 30 minūtes.

Lai atbrīvotos no stresa var izmatot krāsu terapiju, tā lieliski iedarbojas uz nervu sistēmu, regulē hormonu darbību un dāvā daudz pozitīvu emociju.

Norūdīšanās
Norūdījies cilvēks daudz mazāk slimo, ja ir saslimis, ātrāk izveseļojas, vieglāk panes gan aukstumu, gan karstumu, viņam ir daudz labāka imunitāte, viņš vieglāk panes laika apstākļu izmaiņas un atmosfēras spiedienu. Vislabākie norūdīšanās veidi – kontrastduša un liešanās ar aukstu ūdeni.

Dabīgās inhalācijas
Lai veiktu dabīgās inhalācijas vasarā, nav nepieciešamas nekādas papildierīces. Vienīgais, kas jums ir vajadzīgs – doties pie dabas. Tur jūs varēsiet ieelpot svaigu gaisu un līdz ar to uzlabot savu veselību.

Vasaras ēdienkarte
Vitamīniem bagātās vasaras veltes palīdzēs jums nostiprināt imunitāti un tad tā būs spējīga izturēt jebkuru slodzi aukstajā gadalaikā. Vasara, vienmēr, priecē mūs ar veselībai noderīgiem dabīgiem produktiem: dārzeņiem, ogām, augļiem un zaļumiem, tāpēc, tos, savā uzturā vajag lietot pēc iespējas vairāk. Smagās un sātīgās vakariņas nomainiet pret viegliem, vasarīgiem ēdieniem un jūsu organisms pateiks jums paldies un dāvās jums labu veselību.